moc tureckiego błękitu, czyli czym właściwie jest 'Oko Proroka'

04:15 0 Comments A+ a-

Merhaba! Dzisiaj opowiem o jednym z moich ulubionych symboli Turcji, a mianowicie o 'Oku Proroka'. Uwielbiam zastawy, bransoletki, wazony..wszystko co tylko możliwe! Chyba już nic mnie nie zaskoczy. Widziałam stroje kąpielowe z tym wzorem a nawet klosze. Najpierw opowiemy sobie czym w ogóle jest Oko Proroka i jakie jest jego znaczenie, a później przystąpimy do prezentacji. Let's start! ;)

Będąc w Turcji na pewno zauważyliście, że prawie z każdego miejsca spoglądają na nas oczy. Nie, nie mam na myśli mieszkańców Turcji czy innych turystów, a ozdobę widniejącą na milionie przedmiotów. W Polsce mówimy 'Oko Proroka'. Natomiast oryginalna nazwa to Nazar Boncuğu. Amulet ten nie jest tylko zwyczajną ozdobą, a ma zadanie chronić jego właściciela przed urokiem, zazdrością czy chorobą, które mogą być spowodowane przez tak zwane 'złe spojrzenia (czyt. nazar). Niegdyś amulet był umieszczany praktycznie wszędzie. Nad drzwiami, na lusterku czy w samochodzie. Kobiety wykorzystywały go jako element ozdobny (pierścionki, naszyjniki, bransoletki). Co więcej przyczepia się go nawet                                               malutkim dzieciom. 

 takie oto cuda mój Pan Turek przywiózł mi z Turcji
i powiem szczerze, że się z nimi nie rozstaje. :)




Wiara w moc 'złego spojrzenia' wywodzi się z Koranu. Jedna z sur ostrzega przed mocą Nazaru. Podróżując przez Turcję można się spotkać z napisami 'Maşallah' czy 'Allah Korusun' na autokarach. Oznacza to 'Niechaj Bóg uchroni od uroku (nieszczęścia'. Innym zwyczajem związanym z odganianiem złych mocy jest umieszczanie nad drzwiami lub w samochodzie fragmentu Koranu. Zaś wiele osób nosi amulety na szyi. 

Jest wiele tradycji związanych z tą tematyką. Na przykład wylewanie wody na osobę wyjeżdżającą w podróż by przebiegła ona spokojnie. Inną jeszcze jest wieszanie na drzewach kawałków tkanin. Część z nich wywodzi się jeszcze z szamanizmu.  Nie zagłębiałam się w tym i chyba raczej nie będę. :)



                                   Teraz pokażę kilka przykładów wykorzystania 'Oka Proroka' :)

















Niektóre są zaskakujące, ale cały czas piękne. :)
To chyba tyle ode mnie dzisiaj. Trzymajcie się!