Powrót do haremowej rzeczywistości, czyli witajcie w czasach Sułtana Sulejmana!

12:13 0 Comments A+ a-

Merhaba! Tak jak obiecałam przybywam do Was z krótkimi recenzjami trzech książek o haremach tureckich z czasów Osmańskich. Przeczytałam i..sami zobaczcie! W ogóle chciałabym powiedzieć, że zdaję sobie sprawę z tego jak mało wizualnie atrakcyjny jest mój blog, a przecież sama zwracam na to bardzo uwagę. :) będzie coś nowego, obiecuję! Jak tylko znajdę czas pomiędzy pisaniem licencjatu i pracą! ;)









Jerzy S. Łątka - Tajemnice haremów

Była to pierwsza książka, którą zdecydowałam się przeczytać z tej tematyki. Wzięłam ją do samolotu, modląc się bym tylko przy niej nie usnęła. Patronatem jest Tur-Tur Blog, więc tym bardziej miałam nadzieję, że będzie to dobra pozycja.. i nie rozczarowałam się. Pierwsze co przyciąga uwaga to oprawa wizualna. Kolory są delikatne, a jednak przykuwają wzrok. Ponadto znajduje się tam zdjęcie nałożnicy, która kusi, a jednocześnie intryguje. Jak wiadomo wszyscy jesteśmy wzrokowcami i w dzisiejszych czasach oceniamy wszystko powierzchownie. Tak więc oprawa w tym przypadku spełnia swoją rolę. Co do treści.. to tym bardziej byłam bardzo miło zaskoczona. Książka jest napisana przystępnym, prostym językiem, a jednocześnie możemy dowiedzieć się wielu wartościowych informacji. Składa się z 5 rozdziałów:
- Historyczne uwarunkowania
- Harem 'armatniej bramy'
- Haremowa zwyczajność
- W sułtańskiej rodzinie
- Z dala od 'armatniej bramy'
Na każdy rozdział składają się liczne podrozdziały, tak więc z góry wiemy jakie informacje możemy tam znaleźć i ewentualnie czy ten odłamek haremowej historii będzie nas interesował. Zdecydowanie przypadło mi to do gustu, gdyż lubię gdy wszystko jest jasne i przejrzyste.
Poruszane są kwestie haremowej zwyczajności, jak nałożnice trafiały do pałacu, jaki ich był los itd. Naprawdę lektura wciąga od pierwszej strony! :) a tak swoją drogą.. wiedzieliście, że Sułtan Murad III miał ponad setkę dzieciaków?! Niesamowite! :)



Godfrey Goodwin - Prywatny świat kobiet ottomańskich

Tak, ottomańskich a nie osmańskich! :P Przyznam, że tę książkę czytało mi się troszkę ciężej. Jest napisana bardziej naukowym językiem. Posiada wiele przypisów. Dla mnie jest bardziej podręcznikiem, niż książką, którą chciałabym przeczytać, by się odrobinę zrelaksować. Zaletą jest, że posiada stare zdjęcia i fotografie, co pozwoli nam lepiej zrozumieć ideę tamtych czasów. Zajęło mi troszkę więcej czasu dotarcie do końca i nie byłam tak zadowolona jak z poprzedniej. Nie mogę jednak powiedzieć, że treść jest bezwartościowa. Bez wątpienia posiada więcej cennych treści, jednakże oprawa wizualna powinna zostać unowocześniona. Studiuję marketing medialny i public relations dlatego patrzę na to z troszkę innego punktu widzenia, wybaczcie mi proszę! :) Zdecydowanie powinno być mniej podręcznikowo, a powiedziałabym, że nawet radziłabym wyjść bardziej w stronę czytelnika. :)




Albert Howe Lybyer - Władanie Imperium Osmańskim. W czasach Sulejmana Wspaniałego

Przyznam, że i ta pozycja jest troszkę podręcznikowa, ale wydanie bardzo mi się podoba. Drobny druk, dużo przypisów, ale ma coś w sobie, że również nie potrafiłam się od niej odciągnąć. Czytałam przeważnie w drodze do pracy. Zawsze ludzie mierzyli mnie dziwnym spojrzeniem, ale cóż. Nie im to oceniać. :) Wracając do książki to również podobało mi się to uporządkowanie. Mamy tu aż 8 rozdziałów plus wstęp:
- Ogólna charakterystyka Państwa Osmańskiego
- System władzy: rodzina niewolnicza
- System władzy: misjonarstwo i edukacja
- System władzy: armia
- System władzy: dostojeństwa i dwór
- System władzy: rząd
- Struktury muzułmańskie w Imperium Osmańskim
- Porównanie dwóch wielkich instytucji
Na końcu znajdują się dodatki, w których znajdziemy więcej informacji o armii, dworze czy muzułmańskich instytucjach.
Zdecydowanie bardzo polecam tę książkę, jeśli tylko macie czas i szczere chęci. :)






Podsumowując jeśli chcecie hobbistycznie poczytać o haremach to polecam książkę nr 1 :) jest rewelacyjna, prosta i bardzo szybko się ją czyta. Jeśli chcecie zaś dogłębnie zrozumieć systemy, w jakich funkcjonowały haremy to przypadną Wam do gusty pozycje 2 i 3 (myślę, że 3 nawet bardziej).
Mam nadzieję, że Was chociaż troszkę zainteresowałam! Teraz wracam do pisania pracy licencjackiej, a Wam życzę miłego i udanego wieczoru! Cześć! :)